ДИДАКТИЧНІ ІГРИ

УВАГА

УВАГА є зосередженість на чому-небудь. Вона пов'язана з інтересами, схильностями, покликанням людини, від її особливостей залежать такі якості особистості, як спостережливість, здатність відзначати в предметах і явищах малопомітні, але істотні ознаки. Увага є однією з основних умов, які забезпечують успішне засвоєння дитиною доступного для нього обсягу знань, умінь і встановлення контакту з дорослим. Якщо увага відсутня, дитина не може навчитися ні наслідувати дії дорослого, ні діяти за зразком, ні виконувати словесну інструкцію. Розвиток уваги тісно переплітається з розвитком запам'ятовування.

ВЛАСТИВОСТІ УВАГИ

Обсяг – це кількість об'єктів, що сприймаються одночасно з достатньою ясністю і виразністю. Обсяг уваги дорослої людини становить від чотирьох до семи об'єктів одночасно. Обсяг уваги дитини 1-5 об'єктів. Для дитини дошкільного та молодшого шкільного віку кожна буква є окремим об'єктом. По мірі оволодіння технікою читання збільшується і об'єм уваги, необхідний для швидкого читання.

Стійкість – це тривалість утримання уваги до одного й того ж предмету або діяльності. Показником стійкості уваги є висока продуктивність діяльності протягом відносно тривалого часу. Якщо увага нестійка, то якість роботи різко знижується.

Інтенсивність характеризується відносно великою витратою нервової енергії при виконанні даного виду діяльності. Увага в тій чи іншій діяльності може виявлятися з різною інтенсивністю.

Концентрація – це ступінь зосередження. Зосередженою називається увага, що спрямована на який-небудь об'єкт або вид діяльності і не поширюється на інші.

Розподіл – це здатність людини утримувати в центрі уваги певне число об'єктів одночасно, тобто це одночасна увага до двох або декількох об'єктів при одночасному виконанні дій з ними або спостереженні за ними.

Перемикання – це свідоме і осмислене переміщення уваги з одного об'єкта на інший або з однієї діяльності на іншу у зв'язку з постановкою нового завдання. В цілому переключення уваги означає здатність швидко орієнтуватися в складній ситуації.

ПОРУШЕННЯ УВАГИ

Відволікання – мимовільне переміщення уваги з одного об'єкта на інший.

Неуважність – нездатність зосередитися на чому-небудь певному протягом тривалого часу. Неуважність може виявлятися
а) у нездатності до зосередження;
б) у надмірній концентрації на одному об'єкті діяльності.
Неуважністю називають також виснаженість уваги, як наслідок хвороби, перевтоми.

Надмірна рухливість уваги – постійний перехід від одного об'єкта до іншого, від однієї діяльності до іншої при низькій ефективності.

Інертність – мала рухливість уваги, патологічна його фіксація на обмеженому колі уявлень і думок.

ІГРИ НА РОЗВИТОК ЗОРОВОЇ УВАГИ

"Знайди два однакових предмета": Пропонується картка із зображенням п'яти і більше предметів, з яких два предмети однакові. Потрібно знайти однакові предмети, пояснити свій вибір.

"Виключення зайвого": Пропонується картка із зображенням 4-5 предметів, один з яких відрізняється від інших. Необхідно його знайти.

"Знайди відмінності": Пропонується картка із зображенням двох картинок, що мають кілька відмінностей. Необхідно якомога швидше знайти ці відмінності.

"Викладання візерунків з мозаїки або з паличок": Дитині пропонують викласти з мозаїки (або паличок) за зразком букву, цифру, візерунок, силует і т.п.

"Нанизування бусинок": Дитині пропонується зразок або схема нанизування бус (наприклад, -ОХОХОХО--ОООХХХООО--ООХХОХОХХОО-), нитка або дріт, намистинки. Дитина збирає намисто.

"Малювання по клітинках": Дитині дається лист в клітинку (велику або дрібну), зразок для малювання (орнамент або замкнута фігура), олівець. Необхідно перемалювати візерунок по клітинках.

"Лабіринт": Пройти по лабіринту, простежуючи шлях поглядом, у разі утруднення пальцем або олівцем.

"Назви предмет": Дитині даються малюнки із замаскованими (неповними, перекресленими, накладеними один на одного) зображеннями предметів. Необхідно їх назвати.

"Скільки чого?": Дитину просять оглянути кімнату і назвати якомога більше наявних предметів, що починаються на букву "К", "Т", "С", всі скляні або металеві, всі круглі або всі білі предмети.

"Домалюй": Дитині пропонується назвати, що відсутнє в зображенні предметів і домалювати їх. Приклади: будинок без вікон, машина без коліс, квітка без стеблинки і т.п.

"Закресли": Дитині пропонується таблиця, де в декілька рядів зображені знайомі предмети або геометричні фігури. Потрібно закреслити, наприклад, всі ялинки або всі квадрати.

"Коректор": Матеріал: листи з великим друкарським текстом. Попросіть дитину знаходити і викреслювати в тексті яку-небудь букву. Слідкуйте, щоб він рухався по рядках. Фіксуйте якість роботи дитини (час, за який вона переглядає 3-5 рядків, кількість помилок), заохочуйте її за прогрес.

"Розвідники": Дитині пропонується розглянути досить складну сюжетну картинку і запам'ятати всі деталі. Потім дорослий ставить запитання по цій картинці, дитина відповідає на них.

Гра "Що чутно?" Мета: розвиток вміння швидко зосереджуватись на завданні, переходити на інший вид діяльності. 1.Дорослий пропонує дітям прислухатись і запам’ятати те, що відбувається за дверима. Потім він просить розказати ,що вони чули. 2.По сигналу дорослий звертає увагу дітей з дверей на вікно, з вікна на двері. Потім дитина повинна згадати послідовно, що там відбувалося, які дії, звуки вона почула, виділити головне і другорядне.

ІГРИ НА РОЗВИТОК СЛУХОВОЇ УВАГИ

Що звучало?

Дитині демонструється звучання різних предметів (звучних іграшок, музичних інструментів). Потім ці предмети звучать за ширмою, а дитина називає, що звучало.

Чотири стихії

Гравці сидять по кругу і виконують рухи відповідно до слів: "земля" – руки вниз, "вода" – витягнути руки вперед, "повітря" – підняти руки вгору, "вогонь" – зробити обертання руками в променезап'ясткових і ліктьових суглобах. Хто помиляється, вважається переможеним.

Послухай і відтвори

Дитині пропонується відтворювати за зразком ритм, що задається дорослим (ритмічні удари паличкою по столу.

ІГРИ НА РОЗВИТОК МОТОРНО-РУХОВОЇ УВАГИ

Хто літає?

Дорослий вимовляє слова. Якщо він називає літаючий предмет, дитина відповідає "літає" і зображує, що махає крилами. Якщо названий нелітаючий предмет, то дитина мовчить і не піднімає руки.

Їстівне-неїстівне

В залежності від названого предмета (їстівний він чи ні) дитина повинна ловити або відбивати м'яч, кинутий йому дорослим.

Вухо-ніс

Дитина слухає команду: "Вухо" і доторкається до вуха. "Ніс" - доторкається до носа. Дорослий спочатку виконує завдання разом з дитиною, потім навмисне допускає помилки. Дитина повинна бути уважним і не помилитися.

Заборона руху

Ведучий показує дітям рух, який повторювати не можна. Потім він показує різні рухи руками, ногами. Той, хто повторив заборонений рух, вибуває з гри. Забороненим може бути будь-який рух або поєднання рухів.

Розвиток зорово -моторної координації

Розвиток зорово -моторної координації (ЗМК ) - це одне з найслабших місць дітей підготовчої групи в рамках готовності до навчання в школі. Зорово - моторна координація - вміння орієнтуватися на аркуші паперу, копіювати візерунок.

Для достатнього рівня розвитку зорово- моторної координації необхідно узгоджена дія "око - рука". Самостійно не розвивається , необхідна розвиваюча робота. Діти , які насилу копіюють візерунки , у початковій школі можуть мати труднощі в листі , каліграфія дітей може бути не дуже хорошою (у початковій школі за каліграфію знижують оцінки - це я знаю з особистого досвіду ) .

Просто копіювати візерунки дітям не дуже подобається , тому треба намагатися зробити цей процес найбільш привабливим.

Прийом " Малювання ножицями" . Як показала практика , деякі діти підготовчої групи не дуже впевнено працюють ножицями. Тому дана робота допоможе і розвивати ЗМК , і навички роботи з ножицями (це два взаємопов'язані процеси ) .

Обладнання: шаблон однієї половинки будинку , ялинки , ножиці , клей , блискітки , кольоровий папір ...

Хід роботи

1 . Дитині пропонується шаблон половини будиночка , ялинки (але не говориться , що це будинок , ялинка ), папір , складена навпіл .

2 . Інструкція: " Скопіюй візерунок " . Анализируется результат (развитие рефлексии): что получилось, что не получилось, как можно исправить (исправляется по возможности).

3. Вирізання по контуру, розгортання і дивимося на будинок.

4. Вибір фону (дитина може сама вибирати фон - колір паперу з безлічі), наклеювання вирізаних фігур.

ІГРИ НА РОЗВИТОК ПАМ'ЯТІ

Пам'ять може бути зоровою, слуховою, емоційною, руховою. Для дошкільного віку найбільш розвиненою є мимовільна пам'ять. До початку навчання і на початку шкільного навчання переважає механічна пам'ять.

Ряд завдань направлений на розвиток здатності утримувати в пам'яті задані інструкції. Подібну роботу слід проводити регулярно, так як часто причиною невиконання навчальних завдань є "втрата" умови завдання, нездатність утримувати в пам'яті задані дії. Ці завдання формують також зосередженість, концентрацію і переключення уваги, навик самоконтролю. Роботу з формування пам'яті доцільно проводити на неучбовому матеріалі в різних життєвих ситуаціях. Незалежно від того, хороша чи погана у дитини пам'ять, перевантажувати її шкідливо.

Шафки

Матеріал: шафки, склеєні з 4 і більш сірникових коробок, дрібні предмети.
Хід гри: Дорослий ховає іграшку в одну з коробок на очах у дитини. Потім шафка забирається на кілька секунд і показується знову. Дитину просять знайти іграшку.

Що зникло?

На столі розкладають декілька предметів або картинок. Дитина розглядає їх, потім відвертається. Дорослий прибирає один предмет. Дитина дивиться на решту предмети і називає, що зникло.

Що змінилося?

На столі розкладають декілька іграшок. Дитині пропонують їх розглянути і запам'ятати. Дитина відвертається, одну іграшку додають або іграшки міняють місцями. Дитина відповідає, що змінилося.

Художник

Дитина грає роль художника. Він уважно розглядає того, кого буде малювати. Потім відвертається і дає його словесний портрет. Можна використовувати іграшки.

Запам'ятай і відтвори

Варіант 1. Дитині називають числа і просять їх відтворити. Кількість чисел в ряду поступово зростає.
Варіант 2. Дитині називають слова і просять їх відтворити (від 4 до 10 слів).
Варіант 3. Дитині називають числа (слова) в довільному порядку, просять відтворити в зворотному порядку.

Згадай і покажи

Дітям пропонується відтворити рух знайомих об'єктів (наприклад, крил птаха, клишоногого ведмедя, повзучої гусеницю, пихатого півня і т.д.).

Ланцюжок дій

Дитині пропонується ланцюжок дій, які необхідно виконати послідовно. Наприклад: "Підійди до шафи, візьми книгу для читання, поклади її на середину столу".

ПРИЙОМИ, ЩО ДОПОМАГАЮТЬ ЗАПАМ'ЯТОВУВАННЮ

Якщо дитині важко запам'ятати слова, які ви йому назвали, дайте йому папір і кольорові олівці. Запропонуйте до кожного слова зробити малюнок, який допоміг би йому потім згадати ці слова. Те ж саме можна зробити і при запам'ятовуванні фраз. Дитина сама вибирає, що і як вона буде малювати. Головне, щоб це допомогло їй потім згадати прочитане. Наприклад, називаєте сім фраз. "Хлопчику холодно. Дівчинка плаче. Папа сердиться. Бабуся відпочиває. Мама читає. Діти гуляють. Пора спати." До кожної фрази дитина робить малюнок (схему). Після цього запропонуйте їй точно відтворити всі фрази. Якщо виникають труднощі, допоможіть підказкою. На наступний день знову попросіть дитину повторити фрази за допомогою її малюнків. Відзначте, чи допомагають їй малюнки. Якщо вона згадує 6-7 фраз – дуже добре.

ПЕРЕКАЗ

Якщо дитина не може переказати текст, прочитайте їй розповідь ще раз, але попросіть її звертати при цьому увагу на окремі специфічні деталі. Поставте їй питання: "Про що ця розповідь?" Спробуйте пов'язати прочитане з тим, що добре знайоме дитині, або з якоюсь аналогічною історією, порівняйте ці історії (у чому подібність і відмінність). Відповідаючи на ваші запитання, дитина мислить, узагальнює, порівнює, висловлює свої думки в мові, виявляє активність. Така бесіда значно активізує пам'ять і мислення дитини. Попросіть дитину знову зробити переказ і ви переконаєтеся в тому, наскільки він став точним і осмисленим.

/Files/images/leto/032413.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 942