Вам знадобиться: дрібні крупи (манка, пшоно і т.п.)
- "Будиночки" від іграшок в кіндер-сюрпризах (якомога більше)
- Велика, але не дуже глибока ємкість;
- Маленькі іграшки (можна також з кіндер-сюрпризів), у великій кількості
"Будиночки" від кіндер-сюрпризів наповнюємо крупами і упереміш з іграшками засипаємо в ємність. Просимо дитину вийняти ту чи іншу іграшку або "будиночок".
Вам знадобиться:
- Дитяча маса для ліплення
- Паличка або мотузка для нанизування
Надаємо разом з дитиною пластиліну форму кульок і нанизуємо їх на основу.
Вам знадобиться:
- Іграшковий ведмедик (або будь-яка інша іграшка, досить велика , щоб дитина її добре запам'ятала).
Спочатку ми домовляємося, що хочемо заховати ведмедика. Разом із дитиною ходимо по кімнаті, вивчаємо, аналізуємо, де найзручніше сховатися ведмедику. Коли знаходимо таке місце (обов'язково відкрите і на рівні зросту дитини), садимо туди ведмедика. Потім повертаємося на вихідну позицію, відволікаємося (наприклад, 10 разів клепаємо в долоні) і намагаємося знайти ведмедика.
Дитина вчиться повторювати рухи. Дорослий показує рух, дитина дивиться, потім пробує повторити. Якщо у дитини не виходить, дуже важливо підійти до неї і показати ще раз, але тепер залишаюсь в цьому положенні, поки малюк його не "скопіює".
Вам знадобляться:
- Форми із вмістом (наприклад, коробочки і кульки в них) кількох кольорів: червоний, синій, зелений, жовтий.
Змішайте вміст формочок на підлозі і нехай дитина покладе кожну кульку у відповідну за кольором коробочку.
Дорослий читає дітям віршовані рядки. Малята уважно слухають та виправляють помилки в них, називаючи правильний місяць, а не той, про який говориться в тексті.
Лист з берізки облітає —
Місяць червень наступає.
(Листопад)
Розцвітають перші квіти —
Це, звичайно, лютий, діти.
(Квітень)
Тане сніг, біжать струмки —
Місяць вересень такий.
(Березень)
Новий рік стрічають радо
Тільки в травні всі малята.
(Січень)
Травень ніс дари мені —
Груші-яблука смачні.
(Вересень)
Ми святкуємо жнива.
Це вже жовтень — от дива!
(Серпень)
Снігу випало чимало —
Липня це пора настала.
(Грудня)
Назбира суниць Марина
У жарку серпневу днину.
(Червневу)
Грудень. Неповторна мить —
В вирій ластівка летить.
(Вересень)
Дорослий читає дітям фольклорні вислови за темою і просить малят пояснити їх зміст. Діти виконують завдання.
У березні день з ніччю стрічаються. (У березні настає час, коли тривалість дня та ночі однакові)
У березні кожух і без ґудзиків теплий. (У березні стає тепліше, можна легше одягатися)
У березні курка з калюжі нап'ється. (Багато талої води, бо розтає сніг)
Квітень з водою — травень з травою. (Вода, волога допомагає вирости рослинам)
Квітневий день рік годує. (У квітні починаються роботи в полях, на городах)
Квітневої роботи на май не відкладай. (Слід все робити вчасно)
Дощ у травні — врожай справний. (Від весняного дощу швидко ростуть овочі, фрукти, злаки)
Травень ліси одягає — літа в гості чекає. (У травні розпускаються листочки на всіх деревах)
У травні хоч пня вбери, і то красним буде. (Травень — пора пишного цвітіння різних квітів та садків)
Педагог пропонує дітям описати будь-яку лісову квітку так, щоб решта малят змогли відгадати її назву. У розповіді-описі дитина має розповісти про те коли квітка розцвітає, якого вона кольору, розміру, якої будови її листя, стебло тощо.
Наприклад:
Ця квітка розцвітає однією із перших, навесні. Квіточки в неї білі, схожі на дзвіночки. Листячко довгасте, блискуче. (Підсніжник)
Ця квітка цвіте пізньою весною. Листячко в неї завжди зелене, немов воскове, блискучі, овальної форми. Квіточки синьо-фіолетові, невеличкі. (Барвінок)
Ця квітка зацвітає рано навесні. Вона буває фіолетового або жовтого кольору. Квіточки дуже пахучі. Стебла рожеві, соковиті. Листочки на ній різьблені. (Ряст)
Діти, спираючись на спостереження та навідні запитання, розповідають про пізню осінь.
Чому сумним виглядає небо? (Небо похмуре, сіре, низьке, темне, печальне)
Чому сумними виглядають дерева та кущі? (Дерева та кущі темні, без яскравих барв, без листячка)
Земля також виглядає засмученою? (Так, вона тьмяна, мокра; осінній дощ поналивав калюж)
Який повіває вітер? (Сердитий, потужний, пронизливий, неприємний)
Яка погода переважає цієї пори? (Холодна, сира, незатишна, хмарна, дощова)
Дорослий читає віршовані рядки, діти промовляють останні слова-рими.
Знов поземка стелиться —
Цілий день ... (метелиця/хурделиця)
Грійся, брат, біля каміна,
Бо надворі ... (хуртовина)
Вітер віє звідусіль —
Розходилась ... (заметіль)
Я сумую, в серці туга,
Бо лютує знову ... (хуга)
Якщо діти вагаються, вихователь може підказати їм правильне слово, а малюки мають чітко повторити його. Наприкінці гри діти називають усі слова-синоніми, дібрані до слова "віхола": метелиця, хурделиця, хуга, завірюха, заметіль, хуртовина.
Для заняття потрібні картинки із зображенням кішки, собаки, кози та їхніх малят. Вихователь розповідає, що загубились малята тварин. Вони хотіли покликати своїх мам, але забули, як треба кричати. Дітям пропонують допомогти їм, а також пригадати, як кличуть кішку, кошенят, як мурчить кішка, як гарчить собака.
Сьогодні веселий Язичок хоче співати різні пісні,— говорить вихователь.— "А де живе Язичок? Як називається його будиночок? Чим він зачиняється? Що закриває зуби?"
Вихователь показує нескладні сюжетні картинки, а діти повинні відтворити відповідні звуки (плач дитини, гудок паровоза, рубання дров тощо).
Два столи. На одному в підставках сім різноколірних прапорців, на другому — по п'ять предметів різного кольору. Вихователь пояснює, що кожному предмету має відповідати свій прапорець, потрібно дібрати їх один до одного. Потім показує червоний прапорець і запитує, якого він кольору, які предмети слід покласти до червоного прапорця. Діти виконують завдання, називають предмети (червоний олівець, червоний кубик, червоне кільце, червоний ґудзик, червона квітка). Гра продовжується.
Вихователь називає слово, а діти повинні назвати слово з протилежним значенням.
Іменники
день — ніч
сонце — місяць
темрява — світло
тиша — галас
зима — літо
радість — горе
сміх — сльози
Прикметники
високий — низький
тонкий — товстий
великий — маленький
широкий — вузький
м'який — твердий
білий — чорний
солодкий — кислий
Прислівники
холодно — тепло
темно — світло
добре — погано
радісно — сумно
твердо — м'яко
мокро — сухо
високо — низько
Вихователі виконують творчі завдання:
Вихователі аналізують авторські програми логіко-математичного розвитку Н.І.Баглаєвої, І.Стеценко та О.Стрижак "Навчальний розвивальний курс “Логіки світу” (посібник для дітей 5, 6, 7-го років життя), ознайомлюються з варіативними програмами логіко-математичного розвитку дітей старшого дошкільного віку, поглиблено вивчають засоби логіко-математичного розвитку дошкільників: