Ранкова гімнастика

Однією із основних форм організації фізичного виховання дітей дошкільного віку є ранкова гімнастика, яку в дитячих садках проводять щоденно перед сніданком, а в цілодобових групах відразу після нічного сну.Методика проведення ранкової гімнастики. Для проведення ранкової гімнастики потрібно створити відповідні умови. Приміщення, в якому вона проводиться, має бути чистим, світлим, добре провітреним. Якщо в дитячому садку немає залу або маленької групової кімнати, гімнастичні вправи можна виконувати на майданчику не лише влітку, а й взимку. У цьому разі вихователь підбирає нескладні, доступні дітям рухи, які можна виконувати у полегшеному, але теплому одязі (тепла куртка, лижна шапочка, лижні брюки).

З настанням теплих весняних днів і до осені ранкову гімнастику проводять на майданчику, захищеному від вітру. Для цього на майданчик заздалегідь виносять все необхідне: прапорці, гімнастичні палиці, скакалки, обручі тощо. Чергові (діти старших груп) під наглядом вихователя розкладають ці предмети на лавах, пірамідах тощо, щоб їх було зручно взяти для виконання вправ. Якщо на вулиці негода, а в дитячому садку немає критої тераси чи навісу, ранкову гімнастику проводять у приміщенні. Вправи ранкової гімнастики в приміщенні, а в теплу пору року на майданчику дошкільнята всіх вікових груп виконують у майці, трусиках, тапочках (типу чешок) або босоніж. Вихователь, готуючись до проведення ранкової гімнастики, вдягається так, щоб його костюм не заважав рухам. Найкращий одяг – спортивна форма (легка кофточка або футболка, спортивні штани, тапочки), тому що халат або плаття обтяжують рухи і не дають змоги правильно показати дітям деякі вправи (особливо сидячи та лежачи на підлозі).

Ранкову гімнастику в усіх вікових групах починають з ши­кування дітей в колону по одному. Під час шикування вихова­тель оглядає одяг і взуття дітей, а в молодших групах допомагає малюкам стати один за одним.

Спочатку виконується нетривала ходьба (30-50 с) у бадьорому темпі. Залежно від розмірів залу або майданчика діти обходять його один-два рази. Під час ходьби вихователь стежить за поставою своїх вихованців. Діти повинні триматися рівно, не напружуватися, не опускати голову, розпростовувати плечі й виконувати вільний мах руками. Ходьбу доцільно супроводжувати музикою або ударами в бубон.

Для профілактики плоскостопості дітям пропонують ходьбу на носках (як «мишка», «лисичка» або «котик»), на внутрішньому та зовнішньому боці стопи (як «клишоногий ведмедик») тощо. Така ходьба триває 20-30 с, чергуючись із звичайною. Потім дітям пропонують біг у повільному або середньому темпі, після цього вони переходять на ходьбу.

Якщо ранкова гімнастика проводиться з предметами, треба заздалегідь продумати спосіб їх роздавання. Під час ходьби, перед шикуванням, діти беруть предмет і проходять з ним одне коло, а потім перешиковуються. Важливе значення при цьому має спосіб тримання предмета в руці під час ходьби. Гімнастичну палицю, обруч, м’яч, складену вдвоє скакалку тримають у правій руці; прапорці, кубики, брязкальця – в обох руках, опущених донизу.

Для організованого проведення ранкової гімнастики вихователь шикує дошкільнят молодших груп в коло. Щоб зручніше було виконувати вправи, групу треба розімкнути. За командою вихователя діти роблять два-три кроки назад – коло стає широким і ніхто нікому не заважає. Середню й старшу групи перешиковують з утворенням ла­нок. Щоб не витрачати зайвого часу на розімкнення у колонах і по рядах, використовують певні орієнтири. Діти, які утворюють свої ланки, йдуть у напрямі кеглів (кубиків або прапорців на підставці), поставлених на певній відстані один від одного в кінці залу (майданчика). На них орієнтуються ведучі, щоб дотримуватися потрібних інтервалів між колонами. В рядах діти розмикаються на ходу на відстань піднятих вперед рук. У підготовчій до школи і старшій (починаючи з другої поло­вини навчального року) групах дітей перешиковують через центр по три-чотири. Підгрупи дітей після команди вихователя — «Через центр направо (наліво) руш!» — одночасно повертаються (праворуч або ліворуч) і рухаються шеренгою, дотримуючись рівняння, до протилежного кінця залу (майданчика). У такому перешикуванні їм легше дотримуючись в русі потрібних інтервалів між колонами і по рядах. Вихователь повинен чітко й виразно пояснити та показати гімнастичні вправи, які пропонують дітям, знати, скільки разів, в якому темпі їх треба повторювати. Показуючи вправи, він вико­нує їх вільно, без напруження, правильно й красиво, тому що дошкільники точно копіюють дії дорослих і від того, як показа­но ту чи іншу вправу, залежить і опанування її дітьми. У стар­ших групах показ деяких вправ можна доручати дітям. Під час показу слід користуватися «дзеркальним» способом. Вихователь стоїть обличчям до дітей, напрямок його рухів виз­начає і напрямок рухів дітей. Наприклад, вихователь пропонує дітям підняти вгору праву руку, а сам піднімає ліву. Повторюючи вправу за вихователем, діти виконують її в заданому напрямку. Залежно від форми вправи її демонструють в анфас або в профіль (наприклад, нахили тулуба в сторони показують в анфас, а присідання з прямим тулубом – в профіль).

У молодших групах у зв’язку з тим, що рухова пам’ять малюків недостатньо розвинена, вихователь після показу вправи виконує її з дітьми від початку й до кінця. Починаючи з середньої групи, після показу і пояснення він лише починає вправу з дітьми (два-три повторення), а потім дошкільнята виконують її самостійно. Якщо вправи знайомі дітям, показувати їх не варто. Досить перед початком виконання нагадати назву руху (нахили тулуба вперед, стрибки вгору на обох ногах та ін.) і вихідне положення.

Особливу увагу під час виконання вправ слід звертати на дихання. Важливо, щоб діти дихали глибоко, поєднували дихання з рухами. Вдих відповідає рухам, які розширюють грудну клітку і випрямляють тулуб (піднімання рук вгору, в сторони і т.д.); видих – рухам, які звужують грудну клітку (нахили тулуба вперед, зведення рук і т.д.). Вихователь повинен стежити, щоб діти не затримували дихання й дихали через ніс, підказувати їм, коли доцільно виконувати вдих і коли видих.

Після кожної вправи роблять невелику паузу (10-15 сек) для відпочинку та врегулювання дихання, під час якої вихователь пояснює наступну вправу.

Закінчується ранкова гімнастика бігом у середньому або повільному темпі. Тривалість його залежить від віку дітей (див. табл. 11). Біг змінюється повільною ходьбою. Під час ходьби рекомендується давати вправи на дихання з рухами рук (на­приклад, підняти руки в сторони-вгору й повільно опустити вниз). Завдання такого характеру сприяють швидкому приведенню організму дітей у відносно спокійний стан після виконання гімнастичних вправ і бігу.

Вправи комплексів ранкової гімнастики позитивно впливають на всі фізіологічні процеси організму (дихання, кровообіг, нервову систему тощо), сприяють формуванню правильної постави і профілактики плоскостопості. Музичний супровід вправ створює у дітей бадьорий, піднесений настрій. Особливо корисно для здоров’я дітей поєднувати ранкову гімнастику з повітряними ваннами та водними процедурами. Одяг дошкільнят не повинен ускладнювати рухи і дихання, а систематичне обтирання після гімнастики або душ з поступовим зниженням температури води, починаючи від +30-32° С до +20-22°С, буде загартовувати дитячий організм і мати велике гігієнічне значення.

/Files/images/angliyskiy/Фото29560.jpg

Комплекс ранкової гімнастики з брязкальцями (молодша, середня група)

I частина. Вступна

Брязкальця заздалегідь розкладені на підлозі.
Побудова в колону.
Ходьба по залу між брязкальцями.
Біг по залу між брязкальцями.
Побудова біля брязкалець.

II частина. Основна

В.П. – Стати прямо, руки з брязкальцями опущені, ноги злегка розставлені. Хитання рук вперед-назад. Повторити 5 разів.

В.П. – Сісти на підлогу, схрестивши ноги. "Сховай брязкальце" – повернутися вправо, заховати брязкальце ззаду себе, сказати "ні", розвести руки в сторони, повернутися у вихідне положення, теж виконати вліво. Повторити 3 рази.

В.П. – Стати прямо, ноги злегка розставлені, руки внизу з брязкальцями. Нахилитися вперед, постукати по колінах, повернутися у в.п. Повторити 4 рази.

В.П. – Лягти на спину, ноги зігнути в колінах, потопати ногами, подзвонити брязкальцем, витягнути ноги. Повторити 5 разів.

III частина

Ходьба в колоні по одному за вихователем. Легкий біг з брязкальцями в розсипну. Скласти брязкальця в горщик.

Вправа на дихання

В.П. – Ноги разом, підняти руки вгору, одночасно набрати повітря, зробити глибокий вдих. Різко опустити руки і видихнути. Можна супроводжувати видих словами (ах, ох, ух).

Комплекс ранкової гімнастики "Циркові ведмежата" (середня група)

Вступна частина

Діти заходять до зали. Їм пропонується загадка: "Хто в лісі глухому живе, незграбний, клишоногий. Влітку їсть малину, мед, а взимку смокче він лапу".

Діти: Ведмідь.

Вихователь: Правильно, ведмідь. А в цирку ви були? І, напевно, циркових ведмежат бачили? А сьогодні ми самі станемо цирковими ведмежатами.

Вихователь пропонує кожній дитині – ведмежаті зайняти стільчик – циркове місце.

Ходьба навколо стільчиків (20 с). Біг навколо стільчиків (20 с). Ходьба навколо стільчиків (10 с).

Основна частина

1. "Сильні ведмежата". В.П. – Сидячи на стільці, ноги злегка розставлені, руки в сторони. Руки до плечей. Повернутися у в.п. (5 разів).

2. "Розумні ведмежата". В.П. – Сидячи на стільці, ноги злегка розставлені, руки на поясі. Нахилитися в одну сторону, повернутися у в.п. Нахилитися в іншу сторону, повернутися у в.п. (по 3 рази в кожну сторону).

3. "Ведмедики танцюють". В.П. – Те ж, руки за спинкою. 1-2 – підняти праву (ліву) ногу; 3-4 – в.п. (3 рази).

4. "Подивися на лапку". В.П. – Сидячи верхи на стільці, обличчям до спинки стільця, руки на спинці. 1-2 – поворот праворуч (ліворуч), праву руку в сторону, подивитися на неї; 3-4 – в.п. (по 3 рази).

5. "Хитрі ведмежата". В.П. – Стоячи, руками триматися за спинку стільця. Присісти ("Сховалися ведмежата"). Повернутися у в.п. (6 разів).

6. "Ведмедики відпочивають". В.П. – Сидячи на стільці, ноги злегка розставлені. Вдих лівої ніздрів, права закрита. Видих правою, ліва – закрита (по 3 рази).

7. "Веселі ведмежата". В.П. – Стоячи поруч зі стільцем, руки на поясі. Підстрибуючи (8 стрибків) в чергуванні з ходьбою (3 рази).

Заключна частина

"Втомилися лапки ведмежат". Масаж рук і ніг – постукування по ногах і руках пальцями, погладжування (20 с).

"Прощання ведмежат з гостями". Нахили вперед з глибоким видихом (15 с).

Ходьба по залу (15 с).

Комплекс ранкової гімнастики зi стрічками (старша група)

I частина. Вступна

Шикування, ходьба по залу в колоні по одному з виконанням вправ (високо піднімаючи коліна, зі стрибками "зайчики"). Зупинитися ("чапля"), підняти одне коліно – руки в сторони, повторити 3 рази). Біг по залу до 1 хв. Шикування біля стрічок.

II частина. Основна

В.П. – Стоячи, руки зі стрічками опущені, ноги на ширині ступні.
1 – руки в сторони, 2 – руки вгору, 3 – руки вперед, 4 – повернутися у в.п., повторити 5-6 разів.

В.П. – Стоячи, ноги на ширині плечей, стрічка у витягнутих руках над головою.
1 – нахил вправо, 2 – випрямитися, 3 – нахил вліво, 4 – повернутися у в.п., повторити 5-6 разів.

В.П. – Стоячи, ноги на ширині плечей, стрічки в руках, руки опущені.
1 – нахил вперед, торкнутися стрічками підлоги, 2 – повернутися у в.п., повторити 5-6 разів.

ВІ.П. – Сидячи, ноги витягнуті перед собою, стрічки в руках перед грудьми.
1 – нахилитися, дістати стрічками пальці ніг, 2 – повернутися у в.п., повторити 5 разів.

ВІ.П. – Стоячи, ноги разом, стрічки на підлозі. Стрибки на двох ногах навколо стрічок з чергуванням з ходьбою навколо стрічок.

III частина

Біг в розсипну по залу. Ходьба в розсипну між стрічками. Вправа на дихання: в.п. – ноги разом, руки вздовж тулуба. Набрати повітря (зробити глибокий вдих). Повільно здуваємо повітря і вимовляємо звук "ш-ш-ш-ш-ш".

Комплекс ранкової гімнастики з палицями (старша група)

I частина. Вступна

Ходьба в колоні по одному звичайна, на носках, п'ятах, на зовнішній стороні стопи. Біг по залу в чергуванні з ходьбою звичайною, "змійкою" між предметами, з високим підніманням коліна, до п'ят "дістань долоньки", з підскоками, спиною вперед. Ходьба з вправами для дихання. Шикування.

II частина. Основна

В.П. – Стоячи, палиця у правій руці, ноги на ширині плечей, 1 – права рука з палицею вперед, поворот вправо, 2 – в.п. палиця в лівій руці, 3 – ліва рука вперед, поворот, 4 – повернутися у в.п., повторити 6 разів.

ВІ.П. – Основна стійка (п'яти разом, носки нарізно), палиця внизу, 1 – підняти палицю вгору, ноги на носки, потягнутися, 2 – опустити палицю вниз, опустити ногу на стопу, повторити 6 разів.

ВІ.П. – Основна стійка, палиця у грудях, 1 – палиця вперед, 2 – палиця вгору, 3 – палиця вперед, 4 – вихідне положення, повторити 5-6 разів.

В.П. – Стоячи на палиці боком, руки вниз, 1 – приставний крок вліво, 2 – вихідне положення, 3 – приставний крок вправо, повторити 6 разів.

В.П. – Палиця в руках, ноги вільно розставлені, 1 – присісти, палиця за голову, 2 – повернутися у в.п., повторити 6 разів.

В.П. – Стати, палиця в руках внизу, ноги разом, 1 – нахилитися, палицю покласти на підлогу, 2 – повернутися у в.п., 3 – нахилитися, взяти палицю, 4 – повернутися у в.п., повторити 5 разів.

Вправа на розслаблення. Сидячи, ноги схрестивши, руки покласти на коліна, очі закрити, 1 – повільний вдих, плечі підняти, 2 – видих, плечі опустити, повторити 4 рази.

III частина

Ходьба по залу в колоні по одному.

/Files/images/angliyskiy/Фото29567.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 37604